måndag 6 november 2017

Public Service och nyspråket?

Det finns många som debatterar om svensk Public Service media, d.v.s. Sveriges Television och Sveriges Radio har politiska agendor. Allt från konspirationsteoretiker till forskare som visar på ett visst politiskt bias hos personalen i dessa mediebolag.

Tyvärr måste jag säga att förra veckans upplevelse med Sveriges Radio bevisade mer än väl att HELA public service verkar med en politisk agenda fylld av nyspråk.

Vad var det för politiskt program som jag lyssnade på? Inget alls. Det var Vetenskapsradions veckomagasin som jag lyssnade på den 3:e november. Om ni går in till 8:40 i programmet, så förstår ni precis vad jag menar.

"Nu ska vi till New York och efter den otäcka händelsen i veckan....."

Ja, SR betecknar alltså ett bekräftat terrordåd, som skedde i New York den 31:a oktober, som en "otäck händelse".

Jag undrar, hur långt har förminskandet av terrordåd genomförda i en viss religions namn gått, när inte ens ett vetenskapsprogram kan kalla ett terrordåd för ett terrordåd.

Jag kan bara landa i en slutsats. Svensk PS är så politiserat, att allt betraktas genom postmoderna relativiserande värdegrunds-, genus- och åsiktskorridorglasögon att man kan faktiskt inte längre räkna med att få neutrala nyheter längre, eller korrekta analyser.

Mitt förslag är att PS avskaffas och utrymmet upplåts åt kommersiella aktörer istället. Möjligen ska vi behålla en kanal på TV och radio, som får direktsända riksdagens debatter. Med avbrott för TT-nyhetsuppläsning några gånger per dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar