lördag 16 november 2013

Helt fantastiskt, Jante-drevet har börjat.

Ibland undrar jag om man inte är lite synsk.

Efter min artikel om att Björklund och Löfven har börjat med jantepolitik, så kunde man inte annat än förvånas över hur snabbt andra hakar på.

Ann-Margarethe Livh, vänsterpartiete, ojar sig på SvD om hur illa det är med låga kvinnolöner. Som jag skrev i föregående inlägg, så styrs lönesättningen INTE av kön, utan vilken karaktär ett arbete har. I och för sig, om man skulle sänka IT-teknikernas löner till samma nivå som sjuksköterskornas, så skulle hon ju uppnå samma effekt som hon efterfrågar, dvs. lika lön mellan kategorierna. För i en vänsterpartists ögon är det viktigare att det är lika och rättvist. Och med sänkta IT-teknikerlöner skulle kanske teknikerna sluta, med utfallet att man inte hade en massa betungande och byråkratiska IT-system i vården. Då skulle sjuksköterskorna kanske hinna ta hand om patienterna istället för att sitta framför en skärm.

Nåväl, att vänsterpartiet tog upp stafettpinnen inom jantepolitik var väl kanske inte helt överraskande. Nu väntar jag bara på att nyaSocialModeraterna plockar upp den efter vänsterpartiet. Fast de kommer nog att gnälla om arbetslinjen, vilken jag kommer att återkomma till vid annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar