måndag 4 juli 2016

Hur dålig måste man vara som GD?

Ibland undrar jag hur generaldirektörer väljs till sina poster.

Här har vi ett alster av Migrationsverkets GD.


Anders Danielsson verkar inte ha alla hästar hemma, när det gäller ekonomiska realiteter. Det som är oroande är att samma Anders har också varit generaldirektör för Säkerhetspolisen.

Anders har helt rätt i att just IDAG så ser vi inte effekterna av de 163.000 som har kommit till landet. Dock torde inte Anders vara omedveten om att hans myndighet har begärt extra anslag, både innevarande år och kommande år. Han borde också vara på det klara med att Sveriges Kommuner och Landsting har aviserat skattehöjningar för att klara av de undanträngningseffekter som flyktingarna innebär för den kommunala- och landstingsservicen till medborgarna.

De som kom 2015 kommer att synas i kommunernas budgetar 2017 eller 2018. Och då kommer också staten att behöva täcka upp de stora hål som Migrationsverket skapar i statsbudgeten. Om staten täcker med ökade lån, så kan effekten dröja i flera år, men för eller senare så måste lånen betalas.

Så om vi har normaliserade kommunalskatter på 35-37% 2020, så vill jag nog hävda att det blir sämre för de flesta. Om vi dessutom måste öka det statliga skatteuttaget, så kanske normalsvensken har en direkt skatt på 40%. Och då blir det plånboksfrågorna som avgör i valen.

En sak är säker, Migrationsverket verkar ha en förmåga att utveckla generaldirektörer som ska vi säga är mycket politiskt korrekta, men kanske inte så effektiva i sin intellektuella spänst. Gäller nuvarande GD och även den förre, som lyckades bli rikspolischef.

Längtar tillbaks till Göran Perssons raka besked... "den killen är så dålig så vi inte vet vad vi ska göra av honom....."

Jag vet, Migrationsverket och Polismyndigheten verkar behöva så dåliga chefer.

En skam för alla hårt arbetande tjänstemän som faktiskt gör skillnad, att de ska behöva arbeta för idioter.

1 kommentar:

  1. Personligen märker jag att det blivit sämre.
    Min skatt har höjts, någon har ju öppnat mitt hjärta.
    Släpper inte iväg tonårsdottern till bad eller konsert.
    Evig kö viss vård och när jag kommer dit är väntrummet fullt av folk som inte pratar ett ord svenska och deras tolkar.
    Det hålls på att byggas ett flyktingboende i min närhet - jag hör inte de som ser det som enbart positivt med en liten kåkstad i närheten.
    Men förstås, bor man på flott adress i större stad och har privat sjukförsäkring kan man nog skydda sig rätt långt.

    Men de man borde fråga är de miljoner vi skulle kunna hjälpt på plats istället, samt släkt till tusentals som drunknat på medelhavet på grund av "de godas" lockpolitik.

    SvaraRadera