onsdag 13 juli 2016

STA9

Ibland undrar jag hur det står till i huvudet på myndighetspersoner. Nu ska vi sänka intelligenskraven för poliser, då färre söker utbildningarna. Vilket är helt horribelt.

En gång i tiden, när Pliktverket testade mig, så fick jag en 9:a. Stolt som en tupp, men samtidigt medveten om att de kollegor som togs ut hade MINST en 7:a. Allt enligt STANINE skalan.

Hur det korrelerar med IQ kan ni se här nedan.


Så jag skulle då ha 130 eller mer och kollegorna LÄGST 115. Och jag måste erkänna en sak. Det märks, då jag jobbar med intelligenta människor i vardagen. Den är trivselfaktorn som finns kvar efter år av besparingar och "rationaliseringar". Men framförallt, det finns en arbetsetik som är enastående, trots de svårigheter som vi har i vardagen.

Så våra framtida poliser ska då kunna ha ett IQ på 85. Vilket är skandalöst. Om vi antar att kriminella som är duktiga på sitt värv har en IQ på 110, så kan vi nog konstatera att buset kommer att ha ett intellektuellt försprång mot den framtida polisen. Dessutom så undrar jag hur man ska hitta framtida talanger till högre chefer, kriminalunderrättelsetjänst med mera? Här kan vi nog säga att polisen binder ris för egen rygg inför framtidens utmaningar. Fast man räknar kanske med att framtidens svenska kriminella är lite mindre begåvade? Det är ju som sagt inte helt orimligt att det kan finnas en korrelation mellan intelligens och vilka gener/haplotyper som man representerar? Det tråkiga med gener är att de kan inte lära sig något nytt i skolan.

Faktum är att ett IQ på 85, då börjar man närma sig svagbegåvade nivåer på intelligens. Då börjar det bli farligt. Jag är övertygad om att det kan finnas en korrelation mellan högt IQ och även hög impulskontroll, dvs. man analyserar sina alternativ, innan man handlar. Om jag vill ge svagbegåvade tillgång till statens våldsmonopol och dessutom en juridiskt och "kollegialt" skydd när man nyttjar våld?

Faktiskt så tror jag att det är en mycket dålig idé.

Då är det bättre att höja poliserna löner med 10-15kkr/månaden rakt av.

För statens våldsmonopol är endast det bästa gott nog, inte bara materiellt, utan även personellt.

Fast å andra sidan så kan ju sänkningen av kraven vara ett sätt att få polisledningen att framstå som smartare :)

I de blindas rike är den enögde kung!

1 kommentar:

  1. Lönerna har förvisso släpat efter, men är det verkligen där skon klämmer mest? Undersökningar visar att många poliser vill sluta på grund av odrägliga arbetsförhållanden (vari ingår dåliga chefer, inklusive RPC kan man förmoda).

    Det är lite som med lärarbristen. Man snyter inte fram nya bra lärare så där bara, efter många års misskötsel av skolan och sjunkande lärarstatus. Risken finns att man bara betalar högre löner till dåliga lärare (poliser).

    Pengar är är inte lösningen på allt (även om poliser, ffa på fält) ska ha en god lön. Så mycket av problem ligger i misskötsel av styrning och allmänt samhällsförfall.

    SvaraRadera