Här följer ett gästinlägg av kamraten Säkerhetsmannen, med mångårig erfarenhet av säkerhetsarbete i både det offentliga och privata. Alla åsikter härunder är Säkerhetsmannens.
Förslaget om skärpt
vapenlag missar målet, nytt förslag.
Paris
har drabbats av två terrordåd under 2015, många andra städer i Europa har
drabbats av terrorism de senaste 10 åren, bland annat Köpenhamn (2015), Bryssel
(2014), Burgas (2012), Toulouse (2012), Brindisi (2012), Oslo och Utöya (2011),
Köpenhamn (2011), Frankfurt (2011), Moskva (2010), Stockholm (2010), London
(2005) och Madrid (2004) (Eklundh, 2015).
I
mitten av november 2015 befinner sig Europa i ett chocktillstånd och sörjer
offren från terrordådet i Paris. Då passar några EU-kommisionärer på att
presentera sin plan (European Commission, 2015) för skärpt
vapenlagstiftning. Kommissionärerna vet att man ska smida medan järnet är varmt
- det är bråttom – det är viktigt att fatta ett beslut innan människor återigen
börjar tänka rationellt. Kommissionärerna driver på ett förslag utan
konsekvensutredning och vill att detta ska antas av länderna i EU.
Vi
alla, politiker och tjänstemän inkluderade, vill förhindra terrordåd och andra
grova brott med skjutvapen, sprängämnen och andra farliga föremål. Men vissa
politiker och tjänstemän föredrar att rikta in sig på laglydiga medborgare
istället för att lagföra kriminella och terrorister. Exempelvis har
tulltjänstemän beordrats att inte kontrollera fordon med fler passagerare än
det finns tillgängliga tulltjänstemän (Andrén,
2015),
vilket underlättar insmuggling av vapen och narkotika. Polisen har ibland beordrats
att inte ingripa vid brott (Österlund, 2008), vilket gör att
kriminella kan härja fritt. Några politiker och tjänstemän (Rikspolisstyrelsen,
2015) (Polismyndigheten, 2015) vill förbjuda
skötsamma vapenägare att inneha vissa halvautomatiska vapen, men verkar inte
ägna lika mycket tid åt de illegala vapnen som används av farliga kriminella
och terrorister. Kanske beror det på att de är fega människor som tycker att laglydiga
medborgare är lätta mål som inte orsakar upplopp eller mördar människor.
Men
om rättsväsendet, som redan är hårt belastat, ska utföra fler administrativa
uppgifter som tar värdefull arbetstid från ordningshållning och brottsutredning
så gynnar detta inga andra än de kriminella. Ökad administration för polisen är
alltså kontraproduktivt för det brottsförebyggande och brottsutredande arbetet.
Debatten
borde handla om att Polisen inte ska låta kriminella, psykiskt störda och
terrorister ha tillgång till vapen, sprängämnen eller andra farliga föremål –
eftersom de har en tendens att hota, skada, till och med döda människor. I stället
drivs debatten av ett allmänt vapenmotstånd genom att antyda att laglydiga
ägare av vapen med hög eldkraft är potentiella våldsverkare. Detta är inget
annat än fördomsfullt förtal som enbart får konsekvenser för de som är
laglydiga, som inte alls utgör någon del av problemet.
Så
här ser den aktuella hotbilden ut:
1*
Rättsväsendet har bristande resurser (Marmgren,
2013).
Polisen har till och med hänvisat till medborgargarden (Arpi, 2015).
2*
Den grova brottsligheten ökar och drabbar flera platser i landet
(Sarnecki,
2015).
3*
En stor mängd illegala vapen och sprängämnen strömmar in i
landet förutom de som redan finns i omlopp (Björklund,
2015).
4*
Terrorhotet mot Sverige är högt, 4 av 5 på hotnivåskalan (SÄPO, 2015).
5*
Den mycket omfattande invandringen utgör ett hot mot den
allmänna ordningen och den inre säkerheten i Sverige enligt polisen, samt
innebär stora påfrestningar på samhällsfunktionerna enligt Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap (Grönlund, 2015).
Vi behöver prata om
vapenlicenser för skyddsändamål
I
Sverige har vi inte haft någon debatt om vapenlicenser för skyddsändamål så
länge jag kan minnas. Det är inte ens säkert att det finns ett stort stöd för
detta.
Men
med tanke på den aktuella hotbilden anser jag att laglydiga människor som bor
eller vistas i områden där det förekommer grova brott såsom bostadsinbrott,
rån, misshandel, upplopp, mord eller terrorbrott bör efter en adekvat
utbildning kunna få vapenlicens för skyddsändamål.
Exempelvis
i oktober lyckades en beväpnad privatperson avbryta en terroristattack i Israel
(Owens,
2015).
Polischefen
i Washington DC säger att beväpnade privatpersoner som redan är på plats har
möjlighet att rädda många liv genom att avbryta ett pågående dödligt våld innan
polisen har hunnit komma på plats (Lanier,
2015).
Interpols
generalsekreterare Ronald Noble sa efter Al-Shababs terrorattack mot ett
köpcentrum att det finns två sätt att skydda människorna. Antingen bygger man
ett skydd runt köpcentrum och liknande måltavlor eller så låter man människor
vara beväpnade för att kunna skydda sig själva (Margolin,
2013), (Vibes, 2015).
Grundkraven
för vapenlicens för skyddsändamål skulle kunna vara som för vapenlicenser för
målskytte. Ostraffad, myndig, aktivt medlemskap i skytteklubb och
färdighetskrav. Därutöver bör det finnas en särskild utbildning.
Utbildningen
skulle kunna innehålla bland annat:
·
Nödrätt och proportionalitet.
·
Färdighetsträning med vapen och vapenverkan för att i möjligaste
mån undvika att skada oskyldiga.
·
Första hjälpen för att kunna hjälpa skadade människor.
·
Godkänt teoretiskt och praktiskt kompetensprov.
Låt oss föra en lugn och sansad debatt om licenser för
skyddsändamål, så att det inte behöver bli en förhastad politisk reaktion vid
nästa terrordåd.
Gott nytt år.
Litteraturförteckning
Österlund, G. (den 22 september 2008). Polisledningen
anmäld av poliser. Hämtat från Sveriges Radio: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2328107
den 29 december 2015
Andrén, S. (den 14 oktober 2015). Tullen
i Malmö tvingas släppa in misstänkta fordon. Hämtat från Sveriges Radio:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6278482
den 29 december 2015
Arpi, I. (den 26 oktober 2015). När
polisen inte längre kan skydda. Hämtat från Svenska dagbladet:
http://www.svd.se/nar-polisen-inte-langre-kan-skydda den 29 december 2015
Björklund, A. (den 20 mars 2015). Många
illegala vapen i omlopp. Hämtat från Sveriges television:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-illegala-vapen-i-omlopp den 29
december 2015
Eklundh, J. (den 23 januari 2015). Terrordåd
i Europa de senaste fem åren. Hämtat från Sveriges Television: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrordad-i-europa-de-senaste-fem-aren
den 29 december 2015
European Commission. (den 18 november
2015). COM:2015:750:. Hämtat från European commission:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=COM:2015:750:FIN&from=EN
den 29 december 2015
Grönlund, E. (den 12 november 2015). Sverige
inför tillfälliga gränskontroller. Hämtat från Sveriges television:
http://www.svt.se/nyheter/sverige-infor-tillfalliga-granskontroller den 29
december 2015
Lanier, C. (den 20 november 2015). When
Calling 911 isn't enough. Hämtat från CBS News:
http://www.cbsnews.com/news/when-calling-911-isnt-enough/ den 29 december
2015
Margolin, J. (den 21 oktober 2013). Exclusive:
After Westgate, Interpol Chief Ponders 'Armed Citizenry'. Hämtat från ABC
News:
http://abcnews.go.com/Blotter/exclusive-westgate-interpol-chief-ponders-armed-citizenry/story?id=20637341
den 29 december 2015
Marmgren, M. (den 14 mars 2013). Tala
klarspråk om resursbristen! Hämtat från Blåljus.nu:
http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/tala-klarsprak-om-resursbristen den 29
december 2015
Owens, B. (den 13 oktober 2015). Graphic
Video Shows Israeli Citizen Using His Gun To Stop A Terrorist Attack.
Hämtat från Bearing Arms: http://bearingarms.com/graphic-video-shows-israeli-citizen-using-gun-stop-terrorist-attack/
den 29 december 2015
Polismyndigheten. (den 28 december 2015).
Vi behöver inte fler vapen med hög eldkraft. Hämtat från Dagens
nyheter: http://www.dn.se/debatt/vi-behover-inte-fler-vapen-med-hog-eldkraft/
den 29 december 2015
Rikspolisstyrelsen. (den 03 april 2015). Även
jakt- och sportvapen kan missbrukas i fel händer. Hämtat från Dagens
nyheter:
http://www.dn.se/debatt/aven-jakt-och-sportvapen-kan-missbrukas-i-fel-hander/
den 29 december 2015
Sarnecki, J. (den 23 mars 2015). Det
grova våldet har ökat under flera år. Hämtat från Svenska dagbladet:
http://www.svd.se/det-grova-valdet-har-okat-under-flera-ar den 29 december
2015
SÄPO. (den 18 november 2015). Beslut
om höjning av hotnivån. Hämtat från Säkerhetspolisen:
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2015-11-18-beslut-om-hojning-av-hotnivan.html
den 29 december 2015
Vibes, J. (den 6 februari 2015). Interpol's
Urgent Call for an Armed Citizenry. Hämtat från Wealth Daily:
http://www.wealthdaily.com/articles/interpols-urgent-call-for-an-armed-citizenry/5966
den 29 december 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar