tisdag 13 mars 2012

Det är bögarnas fel?!

Nu ska vi tala om en riktig fobi, dvs. homofobi. Inte islamofobi, som är ett påhitt.

Eftersom jag kommer att skriva om homofobi, så kommer säkert en och annan att vilja klassa mig som islamofob. Till er vill jag bara säga en sak. Bigotta idioter!

Läste en ledare i Expressen häromdagen om FN:s förenta homohatare.

Helt klart så belyser ledaren de problem som homosexuella möts av idag i vissa länder, företrädesvis muslimska dito. Varför tar jag då upp det som ett problem. Jo, för inom islam så finns det saker som är tillåtna och saker som är otillåtna. Homosexualitet är haram, dvs. otillåtet. Och enligt sharia så ska det straffas med döden. Men säger då den islamistkramande vännen, det är väl inte dödsstraff på det i alla muslimska länder. Japp, det är helt rätt. Men då vill jag hänvisa till OIC:s deklaration om mänskliga rättigheter inom islam. I artikel 2 (d) framgår det tydligt att staten har en skyldighet att skydda en människas liv, UTOM i de fall där sharia föreskriver annat. Dvs. den islamiska staten kan undandra sitt skydd för t.ex. en homosexuell, då han begår en handling som enligt sharia medför dödsstraff. I praktiken innebär det att homosexuella är skyddslösa i islamistiska/muslimska länder. Dvs. pöbelvälde råder när det gäller homosexuellas skydd i samhället. Detta tycker jag är ett totalt oacceptabelt förhållningssätt till homosexuella.

Jag vill problematisera lite kring detta, då epitetet islamofob klistras så bredvilligt på alla människor som inte tycker att islam är en trevlig och humanistisk religion och politisk filosofi. Jag vill tvärtom påstå att de som lider av denna vanföreställning borde läsa mitt blogginlägg om varför islam och demokrati inte kan förenas.

Det som är det allra roligaste är att många kulturelitister gärna vurmar för både HBTQ-rörelsen och islamismen. Det om något är en motsägelse som borde få många moraliska och politiska kompasser att snurra vilt. Men det är så klart, när den första imamen genomför en homosexuell vigsel offentligt och åker till Saudi-Arabien därefter, då tror jag att islam har reformerats. Men sannolikheten för att det ska ske under det här millenniet är nog obefintligt. Kanske nästa?

Hur som helst, jag är hellre stolt islamofob i denna bemärkelse än en rutten homofob.

Så min enkla fråga är helt enkelt, hur ska vi påverka i FN så att homosexuella har precis samma rättigheter som heterosexuella? För det om något är ett rättvisekrav. Och för övrigt inbegriper det också kvinnornas rättigheter, oavsett religion etc.

Eller det är kanske viktigare att kränga vapenfabriker till Saudi-Arabien än att värna homosexuellas rättigheter?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar