söndag 22 november 2015

A special kind of stupid 2 (kan läsas som too eller del två)

Idag har jag bestämt mig för att ogilla människor i den allmänna debatten som får för mycket plats. Peter Wolodarski fick äran av det första inlägget, men Rashid Musa får äran av att vara den andra människan som jag skriver om.

På SVT debatt har Rashid Musa i egenskap av ordförande för Sveriges Unga Muslimer (SUM), skrivit att det vore olyckligt med en terrorlagstiftning som rasprofilerar muslimer.

Jag ifrågasätter verkligen om det finns en speciell "ras" av människor som är muslimer? Jag trodde att alla som ville kunde bli muslimer, oberoende av genetisk och etnisk bakgrund. Men uppenbarligen har Rashid Musa en bättre koll på vad islam kräver för ras för att få kalla sig muslim. Kan tänka mig att det finns en och annan konvertit av europeisk haplotyp som känner sig lurad, då många muslimer tillhör haplotyper som är något mer mörkt pigmenterade än den generella europeiska, speciellt den nordeuropeiska sorten.

Eller så menar Rashid att det är inte själva hudfärgen som han menar med ras, utan yttre attribut, som till exempel "talibanskägg", palestinasjal eller andra saker som kan vara en indikator på religiös eller politisk preferens. Vilket också är en märklig tolkning av ras. För om jag sätter på mig en palestinasjal, så blir jag lika lite muslim som om jag skulle bli jude bara för att jag satte på mig en kippa.

Rashid, det är ställt utom allt tvivel att MAJORITETEN av alla terrordåd som begåtts i Europa, inklusive det sista i Paris, har begåtts av MUSLIMER. Om det då finns tydliga indikatorer att vissa folkgrupper, vilket Rashid vill kalla för RAS, eller andra externa indikatorer som kläder eller deltagande i fredagsböner med föreläsare av ska vi kalla det tvivelaktig karaktär ur ett svenskt värdegrundsperspektiv, så får man räkna med att man blir synad lite mer än andra.

Mina frågor till Rashid är enkla.

1. Kan vem som helst, oavsett haplotyp bli muslim?
2. Är muslimer en ras?
3. Är yttre indikatorer (skägg, klädsel) ras?
4. Finns det "raser" av människor?
5. Finns det "raser" som inte kan bli muslimer?

Rashid, syftet med all lagstiftning är att förhindra brottslighet. Men du antyder kanske att rasen "muslimer" är extra brottsliga i förhållande till svensk lagstiftning?!

Till sist Rashid, vilket går före för en svensk muslim som bor i Sverige, svensk lag eller sharia? Går beslut om lagar stiftade i Sveriges Riksdag före sharia och sunna för en muslim som bor i Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar