fredag 20 november 2015

Statens våldsmonopol upphävt med omedelbar verkan

Så, då har det viktigaste samhällskontraktet sagts upp av staten. Nämligen den att vi har en grundlagsenligt yttrandefrihet och att vi dessutom ska kunna räkna med statens stöd för att upprätthålla våra grundlagsfästa rättigheter.

Idag gick MSB ut med informationen att man ska vara "försiktig" med vilken information som man delar på sociala medier.

Om jag ska vara snäll, så tolkar jag det som att man ska inte sprida information, likt de helikoptrar som var på väg till Boliden med Nationella Insatsstyrkan, på sociala medier. Vilket kan ge skurkarna ett övertag.

Eller så är jag så elak, att jag antar att staten kan inte garantera yttrandefriheten utan att man som individ kan råka illa ut på grund av det som man publicerar på sociala medier. Dvs. att någon vill skära av dig halsen, spränga dig och din familj eller bara skjuta dig på ett spektakulärt sätt.

Jag har bara några uppmaningar till er på nätet.

1. Sprid INGA bilder av polisiär eller militär karaktär. Detta kan försvåra insatser mot terrorister.

2. Se över dina säkerhetsinställningar på sociala medier, så att inte vänners vänner ser dina inlägg.

3. Är dina vänner dina vänner? Om tveksamt, plocka bort dem. Blockera osv.

4. Är den snygga tjejen som du inte känner någon som du vet vem det är?

5. Är det nödvändigt att vara med i den Facebookgruppen?

6. Kan du visa det du skriver till din chef? Om inte, tänk en gång till innan du postar.

Men tyvärr är jag pessimistisk. Staten kan inte skydda oss längre från potentiella terrorister och kriminella. Alltså måste du ta ett eget ansvar för din och din familjs säkerhet.

En bra början är att lära dig om säkerhet. Rekommenderar Säkerhetsboken för dig som vill ha ett bra uppslagsverk i vardagen. Gör det enkelt.

Och så några sista riktigt viktiga uppmaningar.

Följ lagen.

Spring BORT från ställen där det smäller eller väsnas.

Staten är INTE din fiende. De flesta poliser och militärer är bra människor.

Öppna INTE dörrar för okända. Det är ingen risk att Postkodlotteriet ringer på dörren utan ett telefonsamtal först.

Till sist, agera klokt, inte dumdristigt. En död hjälte ser inte sina barn växa upp........

Samhällskontraktet, där jag började, den verkar vara uppsagd. Nu är det upp till dig att göra det bästa för dig och din familj. Kom inte och säg att jag inte varnade dig.

Lycka till i det nya Sverige.....



1 kommentar: